Hvordan jobbe internasjonalt med samarbeid og bibliotekutvikling?

1. Finn et passende sted/et passende bibliotek for din studietur eller din hospitering/utveksling:

Tenk først på hvilke(t) land du ønsker å besøke, og så på hvilke bibliotek i landet du er interessert i. Du kan sjekke selv på nettet eller spør noen som du vet har vært der før. Du kan også bruke listen biblioteknorge.no, folk liker å hjelpe andre. Vær tidlig ute siden det kan ta tid å planlegge en studietur (noen ganger et helt år).
Finn deretter personer du kan/burde kontakte for å spørre om de kan/vil ta imot deg. Sjekk hjemmesiden til biblioteket/bibliotekene om det finnes noen som er ansvarlig for hospitanter eller internasjonal utveksling/samarbeid. Eller skriv epost til en leder og spør om den rette kontaktpersonen. Du kan også ringe om du ønsker det.
Ha en klar intensjon på hva du er interessert i og vil lære om. Hvis du ikke hører noe fra den du sender e-post til, burde du purre. Noen bibliotek er veldig positivt til å ta imot kolleger, mens andre er mer restriktivt.

2. Innhold/mål:

Hva er jeg interessert i? Hva ønsker biblioteket mitt å finne ut / lære? F.eks. fjernlånssamarbeid, forskningsstøtte, informasjonskompetanse/undervisning, makerspace, innredning av nye lokaler. Vær så konkret som mulig. Snakk med sjefen din og kollegaene dine først.

3. Finansiering:

Finnes det stipend for studiereiser/utveksling? (sjekk Erasmus, NFF, NBF, Nasjonalbiblioteket og andre institusjoner). Støtter din organisasjon reisen? Snakk med sjefen din om at du trenger inspirasjon for å bidra bedre til bibliotekutvikling eller et konkret prosjekt / en konkret oppgave du jobber med.

4. Organisasjon hjemme:

Det er ofte vanskelig med en studietur når man har små barn eller en partner som reiser mye selv. Snakk så tidlig som mulig med familien om hvordan dere allikevel kan få til at du drar på studietur.

5. Organisasjon på jobb:

Hvem gjør mine oppgaver når jeg er borte? Skriftlig informasjon (gjerne både fra seksjonssjef og den ansatte som skal reise) til alle!